netoops blog

Pierwsza wystawa odbyła się w 1751 w Londynie, a dwie następne w 1798 i 1802 w Paryżu, jednak za pierwszą prawdziwie międzynarodową wystawę światową uznaje się Wielką Wystawę (Great Exhibition) w Londynie w 1851. Od tego czasu wystawa odbyła się 71 razy.

 

Wystawy EXPO są międzynarodową sceną, na której kraje prezentują się, dyskutują, jednocześnie współzawodnicząc. To właśnie tutaj w sposób twórczy i uniwersalny demonstrują gospodarcze i kulturowe przemiany, kierunki rozwoju, plany oraz ambicje. Ta kilkumiesięczna żywiołowa i wielowątkowa wymiana myśli podczas Wystaw EXPO pozostawia po sobie nie tylko materialne symbole, takie jak wieża Eiffla w Paryżu (EXPO 1889 r.) czy Atomium w Brukseli (EXPO 1958 r.), ale również trwałe efekty gospodarcze i wizerunkowe.

 

Dziś, ponad 160 lat od pierwszej Wystawy Światowej w 1851 r. w Londynie, "scena EXPO" staje się jeszcze szersza, wykracza poza fizyczne "tu i teraz". Uczestnicy EXPO, równolegle z tworzeniem narodowych ekspozycji, budują narrację również w świecie wirtualnym, która dociera do milionów ludzi na całym świecie. Światowa EXPO w 2017 roku po raz pierwszy odbędzie się w Kazachstanie, w jego stolicy – Astanie.

 

Poprzednie edycje Światowych Wystaw EXPO miały miejsce w Mediolanie i Szanghaju. Głównym organizatorem polskiego uczestnictwa w tych Wystawach była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Zarówno w Mediolanie, jak i w Szanghaju, PARP przygotowała ekspozycję, która spotkała się ze spektakularnym zainteresowaniem gości - Pawilony Polski na EXPO odwiedzała rekordowa liczba osób (w Szanghaju ponad 8 milionów!). Wystawom towarzyszył obszerny program promocji Polski, łączący elementy gospodarcze, kulturalne, a także promocję regionów i miast polskich.

 

Szanghaj 2010

 

Chińscy organizatorzy Wystawy Światowej przyznali Polsce srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim EXPO – Better City, Better Life. Polski program promocji – przede wszystkim gospodarczej – zdobył także uznanie opiniotwórczych chińskich mediów (1157 chińskich dziennikarzy odwiedziło Pawilon Polski podczas Wystawy, a w chińskich mediach pojawiło się ok. 600 publikacji na temat polskiego pawilonu i naszej prezentacji podczas EXPO). 15 listopada 2010 r., w ramach wydarzenia "2010 CBN Marketing Awards for Expo 2010 Shanghai China" Polska otrzymała prestiżową nagrodę w kategorii: „Najlepsza Promocja Kraju” Szanghaj Expo 2010 r.

Strona poświęcona udziałowi Polski w Wystawie Światowej Szanghaj 2010: www.expo2010.com.pl

 

Mediolan 2015

 

Obecność Polski na  Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie była również wyjątkowo wyrazista. Polska jako jedna z nielicznych przygotowała złożoną i dynamiczną prezentację kraju, opartą o ekspozycję stałą oraz zmieniające się cyklicznie prezentacje regionalne. Pawilon odwiedziło dwukrotnie więcej gości od pierwotnie zakładanych szacunków. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym i wydarzeniom kulturalnym towarzyszył wieloaspektowy program gospodarczy, obejmujący m.in. 5 stoisk narodowych na targach branżowych we Włoszech, 9 giełd kooperacyjnych, 5 pokazów kulinarnych, konferencje naukowe, spotkania networkingowe, misje zakupowe. Efektem działań było ponad 1000 spotkań pomiędzy polskimi a włoskimi przedsiębiorcami.

Strona poświęcona udziałowi Polski w Wystawie Światowej Mediolan 2015: www.2015.expo.gov.pl

 

 

Pliki cookie pomagają nam udostępniać nasze usługi. Korzystając z tych usług, zgadzasz się na użycie plików cookie. Więcej informacji